Projektet pågick mellan november 2022 och april 2023.
Snöskoterdelar som kåpor, packboxar, medar och liknande fordonsdetaljer är idag oftast gjorda av petroleumbaserade plaster, med en negativ CO2-påverkan. Projektets hypotes var att denna typ av fordonsdelar skulle kunna ersättas med det 100% biobaserade alternativ som Papershell erbjuder. Studien ville visa vilka delar som är lämpliga att ersätta direkt med Papershell, vilka som kräver vidare FoU och vilka fordonsdelar som inte går att ersätta. De delar som går att ersätta skulle Vidde konstruera i samarbete med övriga projektparter.
Deltagare
RISE AB, Vidde Snow Mobility AB, Papershell AB och Pimm AB.
Budget
Projektet hade en total budget på 1 MSEK.
Därför var detta viktigt
Sverige är ett föregångsland i utvecklingen av fordon som påskyndar omställningen till hållbar mobilitet. Snöskotern står idag för betydande av emissioner och buller i känslig arktisk miljö. Papershell är ett biobaserat material som påvisat goda egenskaper i användningen som fordonsdelar. Projektet avsåg att visa vilka delar på en snöskoter som är möjliga att byta till delar gjorda av det biobaserade materialet Papershell, som ett led i övergången till hållbar mobilitet i vintermiljö.
Förväntade resultat
Projektets fokusområden var termiska egenskaper, hållfasthet och ljuddämpande egenskaper. Arbetet skulle inledas med en genomlysning av samtliga komponenter och system på fordonet, för att identifiera och klassificera dessa utifrån lastbärande förmåga (dekorativ, semi-strukturell och strukturell). Man skulle sedan titta på det nya materialets påverkan på fordonets ljudbild samt påverkan på den termiska prestandan, framför allt i sträng kyla (potentiellt ner till – 40 °C). Därefter skulle en analys av materialet genomföras utifrån projektets fokusområden, och att avslutas med en hållbarhets- och affärsbedömning.
Projektet hoppades kunna ersätta så många som möjligt av de CO2-belastande fordonsdelarna på framtidens snöskotrar med 100% biobaserade alternativ. Denna gemensamma studie skulle ge svar på om materialteknologin som Papershell erbjuder skulle kunna användas, och vilka delar Vidde skulle kunna ersätta. Målsättningen var att inte enbart titta på komponentersättning ur ett hållfasthetsperspektiv, utan även att utvärdera systemeffekter med fokus på ljudprestanda och energieffektivitet, i den utmanande miljö en snöskoter verkar i.
Konkreta resultat
Resultatet från projektet visar på stora möjligheter för användning av Papershells materialsystem i applikationer som kräver ljuddämpning, värmeisolering samt slagseghet, och det även vid temperaturer ned till minus 25°C. Det finns ett flertal komponenter i en snöskoter som kan ersättas med ett materialsystem från projektet. LCA-studien som gjorts i projektet visar även den på goda förutsättningar för materialet.
Nästa steg
Resultaten från projektet sammantaget ger en bra grund för ytterligare studier och försök för högre TRL-, MRL- och SRL nivåer, varför en ansökan till steg 2 skickades in till BioInnovation. Tyvärr blev det avslag så ansökan modifierades för ett projekt inom LIGHTer. Den beviljades och där ska bland annat demonstratorer tas fram med för olika fordon.