”Nu har vi verktyg för att utmana på rätt punkter”

”BioLyftet har gett oss bekräftelse på att vi är på rätt väg och verktyg för att utmana på rätt punkter i vår värdekejda. Nu har vi en strategi för vad vi ska utveckla i vårt hållbarhetsarbete.” Det säger Anna Bilén, vd för Shyness Interior som gått utbildningen.

När vi talas vid åker Anna från Käringön i den Bohuslänska skärgården, där företaget är baserat, in mot Göteborg.

Det låter som en ganska härlig tillvaro?!
– Jag startade Shyness Interior för tio år sedan. Att driva eget gör att jag är mer platsoberoende vilket gör att jag kan bo här ute ännu mer, berättar Anna Bilén.

Shyness Interior säljer bäddtextil, dukar och kuddar av naturmaterial. Produkterna har en tidlös design, och ska hålla både kvalitets- och designmässigt i tio år. Tillverkningen sker i Baltikum och Italien och textilierna säljs både i Sverige och i Europa.

Anna Bilén, vd Shyness Interior. Fotograf: Mattias Vogel.

Varför valde du att gå BioLyftet?
– Jag är textilingenjör och har jobbat länge med tillverkning och produktion. Tidigare talades det mer om arbetsförhållanden och kemikalier. Samtidigt flyttade tillverkningen allt längre bort med allt mer komplexa värdekedjor. När jag startade företaget ville jag bygga på sunt förnuft, närhet och kontroll, berättar Anna Bilén.

– Jag ville ta ett steg till i vårt hållbarhetsarbete och såg BioLyftet. Jag och vår dåvarande praktikant från textilhögskolan deltog och gick igenom vår värdekedja både i stort och i smått, berättar Anna Bilén.

 

Vilken är er största utmaning?
– En utmaning är att kunna koppla ihop kunskapen som BioLyftet förmedlar från den akademiska världen med den kommersiella världen. Genom BioLyftet får man inspiration till var i värdekedjan nya krav bör ställas baserat på kunskap, vilket är en stor nytta, säger Anna Bilén och fortsätter;

– Vi hade exempelvis en frågeställning om att byta ut bomullen i våra sängkläder. Det finns en rädsla kring bomull eftersom den framställs i en krävande process. Men eftersom vi har så lång livslängd kommer inte andra fiberslag att göra att textilierna håller. Därför är det klokast att fortsätta använda bomullen i dessa produkter. Däremot har vi börjat att titta på andra fiberslag för våra kökstextilier.

Hur har BioLyftet hjälpt er?
– BioLyftet har gett mig bekräftelse på att vi är på rätt väg och verktyg för att utmana på rätt punkter i vår värdekejda. Utan utbildningen hade vi nog börjat lite överallt. Men nu har vi en strategi för vad vi ska utveckla i vårt hållbarhetsarbete och har fått till en bra rytm i förändringen, berättar Anna Bilén.

Kan du rekommendera andra att gå kursen?
– Absolut!

Vad blir ert nästa steg?
– Vi har sett över kartong, papper samt vilka plaster vi använder. Nu är det framförallt textilen som vi kommer att kunna fortsätta att påverka, avslutar Anna Bilén.

Läs mer om BioLyftet.

Läs mer om Shyness Interior.