Hämtade inspiration från golvbranschen – och tog fram det första fossilfria PVC-tyget för regnkläder

Regnklädesmärket Farmerrain deltog i Bioinnovations utbildning BioLyftet med ambitionen att fasa ut fossilbaserad PVC ur sina produkter. Väl klara hade de inte bara en plan för det. På utbildningen etablerades också ett nytt samarbete som ökar produkternas och hela företagets cirkularitet.

Farmerrains regnkläder.

Farmerrains regnkläder. Foto: Jonas Carlsson.

Att Farmerrains största klimatpåverkan låg i materialet var glasklart för ägarna, tillika makarna, Carola och Jonas Carlsson. Det första viktiga steget i deras omställning mot en biobaserad och cirkulär produktion var att byta ut den fossilbaserade PVC:n som gav regnkläderna sina vattenavvisande egenskaper. Den resan påbörjades ungefär samtidigt som de deltog i BioLyftet 2020 och nu är Farmerrain det första regnklädesmärket i världen som erbjuder en fossilfri PVC kallad Biovinyl.

– Miljötänket har alltid varit viktigt för oss. Det började på 90-talet med att vi tillverkade regnkläder av överblivna lagertyger och övergick i att vi för några år sedan gjorde en rejäl omstart för att bli mer hållbara. Vi försöker hela tiden titta inåt och se hur vårt företag kan bli bättre istället för att jämföra oss med andra, säger Carola.

Ny bekantskap resulterade i undertyg av återvunnen PET

Resan mot att ta fram världens första fossilfria PVC-tyg för regnkläder började med att de hörde talas om ett nyutvecklat miljögolv, tillverkat av tallolja. Kunde det materialet användas i regnkläder? De kontaktade tillverkaren och tillsammans med fabriken som gör Farmerrains textil utvecklade de sin fullt ut biobaserade textil.

– Det här är en premiumprodukt men som ett litet företag utan mellanhänder till konsument har vi kunnat göra den här förflyttningen till biobaserat utan att höja priserna nämnvärt, säger Jonas Carlsson.

BioLyftet resulterade också i att en oväntad dörr öppnades:

– På BioLyftet träffade vi en annan kursdeltagare, som tillverkar textil av återvunnen PET. Där och då föddes tanken att vi skulle kunna tillverka våra undertyger hos dom och på så vis bli mer cirkulära. Det blev en oväntad bonus med BioLyftet, säger Jonas Carlsson.

Farmerrains regnkläder. Foto: Jonas Carlsson.

En chans att ställa de viktiga frågorna

Genom att ta fram livscykelanalyser och få dem verifierade av en oberoende part har Farmerrain fått en tydlig bild av hur de ska arbeta vidare för att minska sin klimatpåverkan. De har till exempel gått över till att köpa PVC-pasta av en fabrik som använder grön el i produktionen och de arbetar med att ytterligare förlänga livslängden på sina produkter.

– Att lappa och laga fördubblar plaggens livslängd och är det första viktiga steget för att öka hållbarheten ur ett livscykelperspektiv. Här tittar vi till exempel på att erbjuda kunden tjänster som att byta ut trasiga knappar och förstärka byxgrenen. Nästa viktiga utvecklingsområde är att utveckla ett system för att samla in och återvinna våra uttjänta regnkläder, säger Carola Carlsson.

På BioLyftet kom de i kontakt med ett golvbolag som kan använda regnkläderna i produktionen av sina bioplastgolv. En cirkulär lösning som de jobbar mot men som bland annat kräver att de kan samla in större volymer.

– På BioLyftet får små och medelstora företag en chans att prata med expertis inom de områden som driver förändring. Som litet företag är det annars svårt att få ställa de där viktiga frågorna och hitta kontakterna som tar en vidare, säger Jonas Carlsson.

Farmerrains ägare i lantbruksmiljö.

Jonas och Carola Carlsson driver Farmerrain. Foto: Ulla Geertsen Elm.

Om BioLyftet

BioLyftet är en utbildning för små och medelstora företag som vill höja kunskapen och öka användandet av biobaserade och återvunna material. Efter utbildningen ska företaget ha en plan med aktiviteter för att praktiskt prova och utvärdera hållbara material i sina produkter. Läs mer om BioLyftet.

Läs mer om Farmerrains produkter på företagets webbplats.