Cirkulär väginfrastruktur

Med de tre miljoner ton asfalt, bestående av fossilbaserat bindemedel (bitumen) och mineralballast, som årligen produceras i Europa, finns det ett stort intresse att hitta mer hållbara och cirkulära asfaltkomponenter. Såväl nationellt som internationellt har olika projekt genomförts, där biobaserade komponenter blandats med bitumen, vilket i vissa fall också bidragit till att bitumenhalten kunnat sänkas. I föreslaget projekt tas detta arbete vidare, med utgångspunkt i tillgängliga råvaror där företag har eller håller på att bygga produktionsanläggningar i Sverige, med produktionskvantiteter lämpliga för asfaltsektorn.

Genom att hitta värdeskapande användningsområden för de lågvärdiga komponenterna i biovärdekedjan, bidrar projektet utöver klimat- och miljövärden, också till att stärka företagens övergripande affärsmodell. Projektets målsättning är att utveckla cirkulära, gröna, importoberoende och säkra material för morgondagens väginfrastruktur.

Därför är detta viktigt

Med tanke på de stora mängder asfalt som produceras årligen i Europa är det högst relevant att hitta mer hållbara komponenter. Projektgruppen kommer utöver de tekniska frågorna kring materialutveckling och karaktärisering också verka för att lyfta in de bredare perspektiven kring hållbar mobilitet. Vägbeläggningars egenskaper kan antingen uppmuntra, försvåra eller till och med förhindra transportslag, och med kännedom om värden och utmaningar exempelvis för förflyttning till fots eller med cykel kan dessa faktorer lyftas in redan vid materialdesign. Detta gör också att flertalet av FN’s globala mål inkluderas och/eller berörs i projektet.

Förväntat resultat

Projektet adresserar värdekedjorna kring skogsrester, asfalt, återvunnen asfalt samt återvunnet däckgummi. Projektet lyfter tekniklösningar för karakterisering, arbetsmiljömätning och hantering av biobaserade produkter i anläggningskedjan. Genom att producenter av biobaserade komponenter i projektet direkt samverkar med entreprenörer och att även beställarsidan finns med bidrar projektet till en ökad samförståelse och kunskap som accelererar omställningen. Som målägare av klimatneutral infrastruktur år 2045 är Trafikverket en nyckelspelare, både som innovationsfrämjare, men också för att fastställa kravspecifikationerna för framtidens lösningar. Efter projektets slut är målsättningen att optimerade material tas vidare till pilot inom Trafikverkets planerade anläggningar och att projektgruppen kring detta samlas för ett fortsättningsprojekt där materialet utvärderas över tid.

Deltagare

RISE, EnviGas, Lixea, Lunds Universitet, Nouryon, Peab, RenFuel, Rubber Innovation, Svensk Däckåtervinning och Trafikverket.

Budget & tidplan

Projektet har en total budget på 3 MSEK och kommer att pågå under 27 månader – från augusti 2024 till november 2026.